De eerste paar dagen; wennen, wennen, wennen. - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Femke Taekema - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen; wennen, wennen, wennen. - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Femke Taekema - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen; wennen, wennen, wennen.

Blijf op de hoogte en volg Femke

03 September 2015 | Ierland, Limerick

Hallo hallo!

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. 3 jaar geleden ging ik als 17 jarig meisje de grote reis maken naar het o-zo grote Amerika. Doordat ik toen zo onwijs veel positieve reacties kreeg over het feit dat ik een blog bij hield, dacht ik "laat ik dat nu dan maar weer doen!".

Ik ga weer eventjes terug in de tijd, want dat doe je nou eenmaal op een blog.
Het avontuur begon maandag 31 augustus. Ik met m'n zenuwachtige hoofd naar Schiphol toe, de hele familie mee natuurlijk, en daar kon de hel beginnen! Aangezien het zondag lichtelijk (ahum) had gestormd/geonweerd was het nogal chaos in de ochtend op Schiphol. Ik nam aan dat ik wel eventjes in 1,5h door de douane heen zou kunnen en mezelf kon inchecken, maar niks bleek minder waar. Het leek wel zwarte zaterdag.. ongekend!! Ik dus heel erg lief aan een mevrouwtje gevraag van de KLM of ik voor mocht dringen bij het afleveren van mijn bagage aangezien ik (op 1/4 van de rij) over 35 min moest gaan boarden.. Eerst kreeg ik een bijdehand antwoord met "ik kan niks garanderen, maar dat moet wel lukken....", maar 5 min later kwam ze toch echt langs om te zeggen dat ik voor mocht gaan. JEEJ! Dacht ik tenminste. Bij het afgeven van de bagage kreeg ik te horen dat ik 15min vertraging had, nou oke, dat overleef ik wel dacht ik.. Door de douane heen was de vertraging inmiddels 25min..
Ik dacht ik ga maar alvast met m'n huilhoofd bij de gate zitten, maar ja hoor vliegtuig nog nergens te bekennen 25min voor boarden.. DUH!
Eenmaal in het vliegtuig begon het nog een groter feest te worden. Er bleek namelijk een defect te zijn aan het toestel..... Na 1uur gewacht te hebben gingen we dan eindelijk ons klaar maken om te vertrekken, stonden we dan eindelijk op de startbaan "ladies and gentlemen, this is your captain again. The defect we told you about previously has come back and therefore we will have to return to the gate again".. ARE YOU JOKING!!!! Anyhow, toen duurde het nogmaals 1,5uur voordat we eindelijk weg mochten. Het was uiteindelijk niet 9.25, maar 11.50 dat we vertrokken: whoopwhoop!

Eenmaal op Cork Airport aangekomen ging alles prima, alleen had ik er een beetje moeite mee dat ik mijn bus niet kon vinden. Gelukkig was er een ander NLs meisje die hetzelfde probleem had, en samen zijn we er uit gekomen. We mochten vanaf daar nog eens 2 uur met de bus gaan reizen richting Limerick city, dit ging weliswaar heel makkelijk. Lekker wifi, tv, radio en een stekker voor mijn telefoon aan boord! Helemaal top!
Uiteindelijk was ik rond 6uur in mijn kamer. Helaas sloeg toen de heimwee wel een beetje in. Er was namelijk nog NIEMAND in mijn accommodatie.

Ik zal overigens even een uitleg geven over mijn accommodatie hier. Het is een groot huis met 3 verdiepingen. Op alle 3 de verdiepingen zitten 2 appartementen met daarin weer 6 kamers en een keuken+woonkamer. De accommodaties op de campus bestaan uit 'villages'. Die van mij heet Dromroe Village en ja dit is echt een dropje. Het heeft 12 huizen, dus reken maar uit hoeveel mensen erin zitten!
De kamer is heel simpel, maar prima! Ik heb een lekker bed, echt geweldig, een grote kast, een groot bureau en een kleine badkamer, maar ach ik hoef 'm niet met Maaike en haar beautyproducts te delen.....

Terug naar mijn eerste nacht. Ik voelde me echt niet lekker van de heimwee en het reizen dus ik ben om half 9 (hier, dus half 10 NLse tijd) in bed gekropen en ik viel gelijk in slaap. Een uurtje later werd ik even wakker en heb ik Michael nog even kunnen spreken. Zoals ik al zei was het een erg lekker bed, dus ik werd de volgende morgen al een stuk vrolijker wakker :). Overigens hoorde ik die avond ook dat de kamer naast mij bezet werd, dus dat was wel fijn!
De volgende ochtend ben ik (toen ik geluid hoorde) gaan kloppen op de deur van mijn buurvrouw. Het is een 24jarig meisje uit Duitsland(Münster) en ze heet Svenja. Het is echt een heel lief meisje, dus daar was ik wel blij mee. Ze studeert psychologie, dus we zullen niet 24/7 samen zijn, dus ook dat was wel mooi. Haha!

Op dinsdag was er in de ochtend een koffie meeting voor alle Erasmus en Intercontinentale studenten. Hier hebben wij nog een paar meisjes ontmoet: Mari uit Estland, en Audrey uit Frankrijk. Even gezellig gekletst en gelijk hadden we een goede klik met z'n allen.
Vrijwel iedere buitenlandse student heeft zich hier opgegeven voor het "Buddy Program". Je krijgt dan een Ierse buddy aangewezen die je helpt wegwijs te maken etc. Svenja had de mazzel dat zij haar buddy al dinsdag zou leren kennen en dus hebben we met z'n allen even kennis gemaakt met haar buddy en nog wat andere meiden; Emma uit België, Celina uit Duitsland (ja heel erg veel duitsers) en een meisje uit Noorwegen (oeps. naam vergeten)..
Na de coffee morning zijn Svenja, Audrey en ik richting het shopping centre hier in de buurt gegaan om even boodschappen te halen en een telefoon te regelen. Ik heb echt de beste deal oooooooit gemaakt: 100 minuten, 100 sms, 20GB voor 20euro. Huppateeee! Haha! Mijn whatsapp nummer blijft gewoon mijn NLse nummer, dus geen enkel probleem voor de mensjes thuis!

Woensdag was een dag vol oriëntatie zooi.. Allemaal praatjes over hoe je je moet aanpassen aan de cultuur etc. Het was ook van zo'n over enthousiaste en mega irritante Amerikaan, ik werd gek.. Daarna zijn we snel weggegaan om naar Limerick City te gaan (ik zit hier ong 20min vandaan met de bus). In dat stadje zit een Primark (Penneys heet het hier) waar we even handdoeken e.d. hebben gekocht! Om 16h hadden we een Irish and Celtic Steps music avond dus daar waren wij wel benieuwd naar. Het bleek echt super leuk en gaaf te zijn. Ze hadden echt hele leuke Ierse muziek en alles was live, en ook werd er echt Iers gedanst (nee niet Riverdancing). Als het lukt zal ik even een video uploaden, maar anders moeten jullie maar even appen om de video:).
Na de muziek kregen we gratis eten, ghehe, lekkaaa. Dit eten kregen we in DE pub hier op de campus. Het heet "The Stables" en het is de plek waar alle feestjes gehouden worden en iedereen eigenlijk samenkomt. Na het eten bleven we nog even hangen met Mari en een huisgenoot(zij woont in het appt. op de 1e verdieping en wij zitten op de 3 verdieping) uit Oostenrijk: Sara. Klaarblijkelijk was er een feestje aansluitend om 9uur 's avonds dus er werd vollop gedanst en gedaan, helemaal gezellig, maar om 10h vonden we het wel mooi geweest.

Vanochtend, donderdag, hadden we namelijk een erg drukke ochtend. Om 9.45 begon de échte oriëntatiedag. Het programma was erg strak en we moesten de hele campus gaan bezoeken (en die is GROOOOOOT). Ik heb ook een ID kaart gekregen van de uni, beetje jammer nou dat ik net vandaag verkouden ben geworden, dus de foto is TOP!
Vandaag hebben we ook info gekregen over alle "clubs and societies" hier op de universiteit, dit zijn er meer dan 70! Het gaat van skydiving tot rugby tot voetbal en ik hoop ook hockey! Vanaf volgende week kun je je inschrijven hierop en ik hoop dus van harte dat dit jaar er weer een hockeyteam is. Verder hebben ze ook een "international society" die vrijwel iedere week allerlei uitjes doet naar een plaats in Ierland. Dit weekend gaat er een bus naar de cliffs of Moher en Burren (google maar) en natuurlijk gaan wij er allemaal heen!
Ik moet met een uurtje mijn Buddy gaan ontmoeten, ik ben ONWIJS benieuwd..
Verder is het nu een beetje beginnen met het regelen van mijn vakken e.d. want volgende week maandag begint school! Ik heb er zowaar zin in, maar dit zal niet zo erg lang duren. Overigens had ik alweer een probleem met het aantal punten wat ik moet halen dit semester. Iedere normale student moet er 30 halen, maar nee mevrouw mag weer 33 doen van de VU. Hierdoor moet ik ipv 5, 6 vakken gaan kiezen en dit gaat "zwaar" worden. Nou ik moet het nog maar even zien hoe zwaar dat is...

Anyhow, ik hoop dat iedereen weer blij is dat ik dit schrijf en jullie zullen zo 1 keer per week/2weken iets van me horen. Het is een beetje afhankelijk van wat ik allemaal doe.

Toedeeelss!

  • 03 September 2015 - 19:07

    Charlotte:

    Lieve Fem,

    Wat leuk dat je weer een blog gaat bijhouden! Ondanks dat ik je zal stalken via whatsapp is dit toch ook een super manier om je leventje daar te volgen! Hopelijk is je buddy een beetje leuk.

    Veel plezier lieverd, liefs,
    Lot

  • 03 September 2015 - 21:07

    Andrea:

    Hi moppie,

    Fijn dat je het nu al naar je zin hebt, ben trots op je hoe je het weer allemaal regelt.
    Kijk uit naar je volgende verslag! Dikke knuffel xx

  • 04 September 2015 - 08:15

    Haico:

    Hoi Fem,
    Top dat je weer een reisverslag gaat bijhouden :-)
    Veel plezier in Dromroecity.
    Mischien is Irish dancing ook een leuk alternatief voor hockey ;-)
    x papa

  • 04 September 2015 - 19:37

    Linda:

    Klinkt leuk femkie, trots op je! Dikkeknuffel x

  • 06 September 2015 - 15:56

    Opa En Dieuw:

    Lieve Fem,
    Leuk om weer op deze manier jouw doen en laten te kunnen volgen!. Het is vast wel spannend, maar je was toch al Amerika gewend????....
    Jij redt het zeker wel weer: heel veel kennis opdoen, flink plezier maken, nieuwe contacten leggen, en voorlopig niet het wisselvallige Nederlandse weer. Of mis je Nederland al?.
    Hou ons allen maar af en toe op de hoogte van alles; 't is gewoon leuk om te lezen.
    Heel veel succes en een knuffel uit Hoogeveen.
Femke

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 17153

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 18 December 2015

Limerick, Ireland

02 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Oost- Amerika&Canada

11 Augustus 2012 - 07 Januari 2013

Santa Barbara

Landen bezocht: