Home sweet home! - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Femke Taekema - WaarBenJij.nu Home sweet home! - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Femke Taekema - WaarBenJij.nu

Home sweet home!

Blijf op de hoogte en volg Femke

02 Oktober 2015 | Nederland, Amstelveen

Halloe!

Sommige van jullie weten het inmiddels al, maar ik ben dit weekend in Nederland! JAAA!! Hoe dat zo is gekomen kom ik nog op terug.
Inmiddels ben ik alweer wat weekjes verder. School is inmiddels een sleur geworden, duhh, en de tripjes blijven maar plaats vinden.
Mijn vorige verslag was ik geëindigd met het feit dat ik geen warm water had. Ik zal hier nog even wat verder op in gaan.. In Ierland werkt bij vrijwel alle huishoudens het warme water op een tijdsschakelaar. Dit houdt in dat de boiler op vaste tijden wordt opgewarmd en als dat op is, dan heb je dikke vette pech. Bij ons was het helaas 2 weken geleden zo dat de boiler niet werd opgewarmd en we dus dikke vette pech hadden, gelukkig was de volgende dag alles weer geregeld en werkte het allemaal prima :).

Ik zal niet meer volledig in detail alles per dag gaan vertellen, want zoals ik al vertelde is het inmiddels een beetje een standaard week geworden en heb ik al gewoontes en routines gecreëerd.

Op maandagen heb ik maar één college van 4 tot 6 en daarna gelijk hockey trainen tot 8 uur. Helemaal lekker bijkomen van het weekend dus :). De trainingen zijn best lekker, veel rennen en doen, en het team is erg gezellig. Het is een gevarieerde groep met meiden maar wel erg gezellig en iedere training maak ik wel weer een praatje met iemand anders.

De dinsdag is voor mij de rotste dag op de uni. Ik heb van van 9-11, 1 uur vrij, 12-13, 1 uur vrij, 14-16, 1 uur vrij, 17-18 college. Niet echt lekker dus. Gelukkig scheelt het dat ik op 5min lopen van de gebouwen woon en dus gewoon een vol uur bijna heb thuis om even wat te eten en doen. Verder hebben ze op de dinsdagen op de campus een Farmer's market. Het is niet zo heel erg groot, maar het zijn wel allemaal lekkere dingetjes en huisgemaakt natuurlijk. Afgelopen week had ik er paella gekocht, heeeeerlijk!, maar ze verkopen er ook bagels, koffies, thee, salades. Van alles dus!

Woensdagen zijn lekker kort, van 10 tot 2, helemaal top. Ik heb op zowel de dinsdag als de woensdag Spaanse les, en overigens ook nog een uur op de vrijdag. In totaal heb ik 6 uur Spaans in de week, wat best wel pittig is. Gelukkig heb ik Maaike die onwijs enthousiast wordt als ik vrij of ze me kan helpen (lees: "Koop godverdomme gewoon een woordenboek, ik ben druk...".) Zo lief!
Verder heb ik op de woensdagavonden ook hockey van 6-8, dus ik ben lekker in de weer :).

Donderdag heb ik om 9uur al college en dat vak is zoooo slaapverwekkend. Het niveau is 1/2e jaars in Nederland, dus ik heb alles al gehad, maar het is goedgekeurd door de VU voor een 3e jaars vak dus ik klaag verder niet. Na dit slaapverwekkende vak heb ik mijn laatste vak voor de donderdag: Governance and Risk. In eerste instantie dacht ik dat dit een heel saai vak zou worden, maar eigenlijk is het best oke en in enige zin ook nog interessant. Voor degene die niet (net zoals ik) weten wat Governance nou precies inhoudt het is "besturen van een corporatie" simpel gezegd. Mijn docent is een echte onderzoeker naar de risico's die een bedrijf, en alles eromheen, met zich mee brengt. Zo had hij het bijvoorbeeld over hoe Drones de verzekeringsmaatschappijen gaan beïnvloeden omtrent hun risico's. "Hoe gaat een verzekeringsmaatschappij om met de privacy risico's die een drone meebrengt, of hoe gaat het überhaupt drones verzekeren?" Dat soort vragen. Ik heb 2 uur per week een college, dus het valt allemaal wel mee :).
Overigens had ik vorige week donderdag een hockeywedstrijd. Ik keek er onwijs naar uit om is te zien hoe een echte (vriendschappelijk weliswaar) wedstrijd daar wordt gespeeld. We hebben 4-1 gewonnen, en het was heerlijk!! De coach zei: geen tactiek, geen gekke dingen, gewoon lol! En dat hebben we zeker gehad. De midden-midden positie heb ik opgeëist, ben ik de 1e uitloper in de verdedigende strafcorner en stop ik de bal voor de aanvallende strafcorner. Toppie dus!!
Zojuist heb ik ook te horen gekregen dat ik in het Varsity team zit voor een toernooi dat er aan komt eind oktober. We spelen dan tegen allerlei universiteiten in Ierland voor 3 dagen, en het schijnt een gekkenhuis te zijn. Ik ben benieuwd!!

De vrijdag is ook lekker kort: 9-12. Heerlijk! Alleen op de vrijdag heb ik 2 uur psychologie. Mijn docent is een erg enthousiaste man, en omdat het een eerste jaars vak ik kan ik nog aardig meekomen met mijn psychologische kennis.. Ghehe. (Marieke zal ongetwijfeld hierom lachen, dus Mariek: lief doen!).

Nu jullie weten hoe mijn dagen er uit zien doordeweeks kan ik verder gaan naar de tripjes die ik de afgelopen weken heb gedaan.
Onze eerste trip ging naar Adare. Dit is een klein dropje (echt heel klein) op zo'n 15minuten bij ons vandaan. Het is een erg schattig plaatsje, maar er was niet zoveel geweldigs aan. Behalve het hotel daar.. Wauw! Adare Manor Hotel: google!!! Dit is zoals mensen zich Ierland zouden moeten voorstellen, want de goede hotels zitten vaak op dit soort locaties! Echt prachtig!

Onze tweede trip was vorige week zaterdag: op naar Dingle! Tsja.. Wat zal ik hier is over zeggen.. We hebben veel in de bus gezeten, en t was niet al te best georganiseerd, maar het was wel gezellig. Het dorpje is erg schattig en kleurrijk en het ligt aan de zee. Overigens, als ik het over een dorpje heb is dit meestal 1 straat met daaraan huizen..
De trip was overigens ontzettend lang (9-22h) dus ik was helemaal gebroken toen ik thuis kwam. Gelukkig had ik nog wel een masterlijk idee die avond!

Michael en ik waren nog even aan het facetimen toen ik zei dat ik hem zo miste en hij als een grapje met een serieuze ondertoon voorstelde dat ik langs zou komen. Ik had zoiets van "laat maar", alleen toen hij ophing vond ik het toch eigenlijk wel heel erg leuk om te gaan doen. Ik ben voor tickets gaan kijken en de volgende dag heb ik een ticket geboekt. Dit alles in overleg met Maaike, zonder dat mamma, pappa of Michael ook maar iets wisten. Ik was zo onwijs enthousiast erover dat uiteindelijk iedereen het wist, behalve die 3 (o en opa&oma natuurlijk ook niet!).
Gister was het dan zo ver. Om 4 uur 's ochtends zou mijn wekker gaan, maar ik was allang wakker omdat ik veel te bang was mijn vlucht te missen... Vanaf de campus gaat er een bus in 2 uur naar Dublin toe en dan nog 20min met een andere bus richting het vliegveld, echt helemaal fijn, zeker zo vroeg...!
Maaike had ik inmiddels allang gemeld dat ik onderweg was en op het vliegveld was, en Michael had ik pas goedemorgen gestuurd toen ik al door de douane heen was zodat hij niks door zou hebben! Ook had ik Michael verteld dat mijn Ierse abonnement zou vervallen per 1 oktober en ik dus alleen wifi zou hebben (jaja, alles was bedacht!). Eenmaal op Schiphol aangekomen stonden Charlotte en Maaike me op te wachten, jeeeeej!! Nogmaals Lott, super leuk en lief!! Na een kleine miscalculatie (ik stond bij vertrek 2, zij bij aankomst 2..) was ik dan onderweg naar Amstelveen. Ik was gebroken en stonk, maar o o o wat was ik zenuwachtig!!
Pappa zou die dag vroeg thuis komen, maar we hadden geen idee wanneer, maar gelukkig was hij nog niet thuis toen wij het erf op reden. Ik wilde gelijk naar opa&oma toe gaan om die te verrassen, maar ze "stonden toevallig voor het raam" en dus ook al bij de voordeur toen ik wilde aanbellen. Helemaal blij en verrast, dus dat was al 1 verrassing die goed was gegaan!
Na een half uur daar wilde ik me toch wel even omkleden en eigenlijk Michael zien, en dus ben ik naar Uithoorn gefietst om mamma & Michael te verrassen op werk. Toen ik kwam aanfietsen zag ik dat de magazijn deur open stond en ik hoopte maar van harte dat Michael niet in het magazijn zou staan, want dan zou m'n verrassing naar de K zijn. Gelukkig was alleen de magazijn medewerker er en had ik alle gelegenheid om ze te verrassen. Ik stilletjes naar boven gelopen en toen ik de deur open deed en "ja hoi" zei sloeg de schrik in! Michael keek alsof hij een spook zag en trok lijkbleek weg en mamma sprong gelijk op! Nadat ik mamma helemaal had geknuffeld zat Michael nog steeds vast genageld aan zijn stoel.. Hij snapte er oprecht he-le-maal niks van. Hiervoor moet ik Joffrey en Gerda toch ook wel bedanken die hun mond erg goed dicht hebben gehouden richting Michael!
De volgende die ik moest verrassen was natuurlijk pappa. Hij was boven zich aan het omkleden om te gaan hardlopen toen ik binnenkwam en toen ik hem naar beneden hoorde komen was dat mijn teken. Ik deed de deur open en riep "hoi pa!!". Nou dat was niet zo heel handig, want hij liep nog op de trap en kreeg een hartverzakking... Ik dacht dat 'ie van de trap af zou vallen, maar dat gebeurde gelukkig niet!! Hahah!
Al en al kan ik zeggen dat het een erg goede verrassing is geweest en ik ben overigens ook erg blij dat ik weer thuis ben, al is het maar voor 4 dagen. Maandag vlieg ik weer terug en mag de school-sleur weer beginnen, maar daar denk ik nu nog even niet aan :)!

Mijn volgende verslag zal denk ik weer even op zich laten wachten aangezien ik nogal wat deadlines heb de komende 2 weken en 14 oktober Michael naar mij toevliegt voor 4 daagjes. ZIN IN!!

Toedelsss!


  • 03 Oktober 2015 - 07:13

    Andrea:

    Hi moppie, wat een verrassing, helemaal leuk en wat was ik blij je weer te zien

  • 03 Oktober 2015 - 08:07

    Haico:

    Dit was inderdaad een verrassing met een hoofdletter V!
    Het was ook goed om je even te zien voordat ik naar Madrid ga.
    x papa

  • 07 Oktober 2015 - 19:02

    Opa Hepke En Dieuw:

    Hallo Femke


    We hebben je verslag gelezen en waren verrast dat jet naar huis bent geweest. Het was natuurlijk wel heel spannend allemaal voor je. Dat ze verbaast waren is wel te begrijpen een een hele grote verrassing.
    Je vader heeft ons maandagavond vanuit Madrid gebeld en verteld over zijn verblijf en studie.
    We vinden het een hele prestatie van hem.

    Hoi Fem, ik mag ook nog een woordje doen!. Jouw verslagen zijn superleuk om te lezen!. Had je wat heimwee???. Denk het wel, hè?. De verrassing was compleet. Maar... je hebt het wel naar de zin en leert tussendoor ook nog wat, toch?. In ieder geval komt dit weer op je cv te staan. We hopen dat je de komende tijd nog volop geniet en met een berg leuke verhalen en kennis weer thuis komt. Ik denk dat de ouwelui en zus en Michael je missen, al zeggen ze het niet. Wat geweldig dat opa en oma in Amstelveen dit allemaal mee kunnen maken. Lieve Fem, heel veel succes met alles en tot de volgende mail!. Muchos bessos d'Hoogeveen.
    P.S. Ik ga m'n oude spaanse lessen weer optrommelen (denk ik).
Femke

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 17146

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 18 December 2015

Limerick, Ireland

02 Augustus 2013 - 21 Augustus 2013

Oost- Amerika&Canada

11 Augustus 2012 - 07 Januari 2013

Santa Barbara

Landen bezocht: